۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

افشین قطبی پس از سال‌ها به فوتبال ایران برگشت و این بار هدایت تیم فولاد خوزستان را بر عهده گرفت. قطبی پیش از این پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کرده بود و حالا هم می‌خواهد با فولاد مدعی باشد.

به گزارش خبرورزشی، افشین قطبی پیش از آنکه وارد تهران شود و هدایت تیم پرسپولیس را بر عهده بگیرد دستیار گاس هیدینک در تیم ملی کره‌جنوبی بود. او کار مربیگری در فوتبال را با آنالیزوری آغاز کرد. قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر یک شروع فوق العاده را برای افشین قطبی در فوتبال ایران رقم زد. به خصوص که او ادبیات جدیدی را وارد فوتبال کرد. او می‌گفت: تیمش دل شیر دارد. حریف را مثل کف دست می‌شناسد و افشین قطبی از روز اول حضور در تیم پرسپولیس قول قهرمانی داد. در ادامه، اما آنچه که از افشین قطبی دیده شد ناکامی بود. او در فصل دوم حضور در پرسپولیس نتوانست قهرمانی اش را تکرار کند و در میانه‌های راه از تیم جدا شد! کارنامه او در تیم ملی هم چنگی به دل نزد. نه در مقدماتی جام جهانی و نه در جام ملت‌ها و همه این‌ها قهرمانی او در پرسپولیس را زیر سؤال برد. افشین قطبی بعد از ترک فوتبال ایران مصاحبه‌هایی داشت که اصلاً قشنگ نبود. او نان فوتبال ایران را خورد و نمکدان شکست و ایضاً هدایت تیم‌هایی را بر عهده گرفت که باشگاه‌های معمولی در فوتبال ژاپن و چین و شاید کره‌جنوبی بودند!
حالا افشین قطبی بار دیگر به فوتبال ایران برگشته و این بار هدایت تیم فولاد خوزستان را بر عهده گرفته است. بی‌شک این حضور جذاب است؛ دوئل او با امیر قلعه‌نویی در روز‌هایی که سپاهان مدعی قهرمانی است. وجه اشتراک آن‌ها ناکامی در جام ملت‌ها بود و هر دو به کره باختند. هر چند امیر قلعه‌نویی می‌گفت: مغلوب شدن در پنالتی باخت محسوب نمی‌شود. جدال قطبی با یحیی گل‌محمدی. دو مربی‌ای که هدایت تیم پرسپولیس را بر عهده داشتند. قطبی و تقوی؛ یکی از خارج به فوتبال ایران آمد و یکی در فوتبال ایران بود و به خارج رفت و بعد از پشت سر گذاشتن کلاس‌های حرفه‌ای دوباره به کشور برگشت. اوج حساسیت را می‌توان در بازی پرسپولیس- فولاد دید. جایی که پروفسور برابر امپراتور صف‌آرایی می‌کند. قهرمانی با گل دقیقه ۹۶ سپهر حیدری هنوز از ذهن پرسپولیسی‌ها پاک نشده است هر چند این روز‌ها برای پرسپولیسی‌ها برانکو دوست‌داشتنی‌تر است. برانکو هم پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کرده و هم این تیم را به دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا برده است.
از جذابیت‌های حضور افشین قطبی در لیگ برتر می‌توان به نبرد او با علی دایی اشاره کرد. افشین قطبی بعد از علی دایی سرمربی تیم ملی شد و البته در تیم ملی با وجود همه شعار‌هایی که می‌داد موفق نبود. با این وجود که حریفان تیم ملی به خصوص کره‌جنوبی را مثل کف دست می‌شناخت. دیدار افشین قطبی با مرزبان نیز حساسیت‌های خاص خود را دارد. حمید استیلی و علیرضا مرزبان می‌گفتند بانی حضور افشین قطبی در پرسپولیس بوده‌اند. هر چند این همکاری خیلی تدوام نداشت و به نظر نمی‌رسد امروز رابطه‌ها خیلی گرم باشد؛ و حالا بعد از گذشت سال‌ها برخی از شاگردان افشین قطبی مربی شده‌اند نمونه اش جواد نکونام. حتماً دیدار با علی کریمی هم برای سرمربی تیم فولاد جذابیت خواهد داشت. در دوران مربیگری علی دایی و افشین قطبی بود که علی کریمی به دفعات به اردوی تیم ملی دعوت نشد! و باز هم می‌شود از این دست مثال‌ها زد.
به دنبال حضور افشین قطبی فولاد قطعاً بار دیگر جذاب به لیگ برتر برمی‌گردد، اما چه خوب است این حضور کیفیت هم برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد. سطح کیفی این روز‌های لیگ برتر خیلی خوب نیست و افشین قطبی قطعاً این مأموریت را هم خواهد داشت که از قهرمانی اش در پرسپولیس دفاع کند. در غیر این صورت همه خواهند گفت: قهرمانی اش در لیگ برتر به همراه پرسپولیس تنها یک اتفاق بوده است.
کارشناسان و مربیان پاسخ می‌دهند
بازگشت قطبی به کیفیت لیگ کمک می‌کند یا به جذابیت لیگ؟
افشین قطبی پس از سال‌ها به فوتبال ایران برگشت و این بار هدایت تیم فولاد خوزستان را بر عهده گرفت. قطبی پیش از این پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کرده بود و حالا هم می‌خواهد با فولاد مدعی باشد. اینکه بازگشت قطبی کیفیت لیگ را بالا می‌برد یا فقط بر جذابیت آن خواهد افزود؟ سؤالی است که آن را با تنی چند از مربیان و کارشناسان مطرح کردیم، این پاسخ‌ها را بخوانید.
عبدالله ویسی: جذابیت آری، کیفیت نه!
عبدالله ویسی سرمربی اسبق استقلال خوزستان که نامزد اصلی هدایت فولاد بود در این خصوص گفت: لیگ با قطبی شاید جذاب شود، ولی از لحاظ فنی کیفیت بالاتری پیدا نمی‌کند. جذابیت و سر و صدا هم فقط یکی، دو هفته جواب می‌دهد، اما پس از آن نوبت نتیجه گرفتن و پاسخگو بودن است. باید دید آیا فولادی که این همه برای آوردن قطبی هزینه کرده، می‌تواند نتیجه بگیرد؟ آیا مربیان داخلی بهتری نداشتیم که هدایت فولاد را بر عهده بگیرند؟ به نظرم قطبی بار فنی فولاد را بالاتر نخواهد برد و فولادی‌ها زود متوجه کار اشتباه خود می‌شوند.
شیت رضایی: بار فنی که ندارد، ولی جذابیت ایجاد می‌کند
مدافع اسبق پرسپولیس که با قطبی کار کرده، به ما گفت: درباره آقای قطبی می‌توانم بگویم ایشان بار فنی ندارد و فقط می‌تواند جذابیت لیگ را کمی بالاتر ببرد. آن سالی که ما با پرسپولیس قهرمان شدیم همگی مرهون بار فنی و زحمات حمید استیلی بود، چون قطبی هیچ چیز از فوتبال ما نمی‌دانست و حتی بازیکنان را نمی‌شناخت و نمی‌دانست چه توانایی‌هایی دارند. او سال بعدی که پرسپولیس قهرمان شد ۹ بازیکن تیم قهرمان را کنار گذاشت و در تیم ملی هم دیدید چه افتضاحی به بار آورد و پس از حذف ایران اکثر ملی‌پوشان علیه او مصاحبه کردند. من قصد بی‌احترامی به فولادی‌های عزیز را ندارم و فقط می‌گویم قطبی بار فنی بالایی ندارد.
سپهر حیدری: هم کیفیت بالا می‌رود و هم جذاب‌تر می‌شود
کاپیتان اسبق پرسپولیس که با افشین قطبی قهرمان لیگ برتر شد، در این خصوص گفت: قطبی امتحان پس داده است و هم از لحاظ فنی و هم روانشناسی فوق‌العاده کار می‌کند. او مشکلات فنی تیم را خوب می‌فهمد و به درستی عیب‌یابی می‌کند و کیفیت تیم را بالا می‌برد. من حتم دارم قطبی در فولاد موفق می‌شود. خودم، چون شاگرد ایشان بودم چیز‌های زیادی از او یاد گرفتم. تمرینات متنوع، به روز و همراه با اصول نوین که با کامپیوتر انجام می‌دهد و دیمی کار نمی‌کند. من معتقدم وجود او هم شخصیت لیگ را بالا می‌برد و هم به جذابیت فوتبال ما می‌افزاید.
امیر حاج‌رضایی: لیگ می‌تواند جذاب‌تر شود
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: مربیانی، چون افشین قطبی حرفه‌ای هستند و برایشان فرقی ندارد کجای جهان کار کنند. برای آن‌ها درآمد حاصله از مربیگری اهمیت زیادی دارد و قطبی هم خارج از این مسئله نیست. فولاد باشگاه مجهزی است و قطبی هم می‌تواند موفق باشد و فولاد را که دو بار قهرمان لیگ شده به روز‌های خوبش بازگرداند. قطبی اصلیتی ایرانی دارد و در ایران هم کار کرده و پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کرده است. اگر چه مربی تنها فاکتور موفقیت نیست و عوامل دیگری هم نقش خواهند داشت. قطعاً لیگ با قطبی جذاب خواهد بود.
علیرضا نیکبخت‌واحدی: نه جذاب است، نه کیفیت دارد
مدافع اسبق پرسپولیس که سابقه همکاری با قطبی را داشته گفت: سالی که ما با پرسپولیس قهرمان شدیم بار فنی تیم بر دوش استیلی و مرزبان بود و قطبی نقش خاصی نداشت. او نه جذابیت لیگ را بالا می‌برد و نه کیفیت فنی بالایی دارد. قطبی فقط خوب حرف می‌زند و رگ خواب هواداران را به دست می‌گیرد. با تمام احترامی که برای فولادی‌ها قائل هستم این تیم با قطبی موفق نخواهد شد و این مربی نخواهد توانست در فولاد نتیجه بگیرد و ناکام می‌ماند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی