۰
ببینید| تیم ملی فرانسه و جام‌جهانی شانزدهم؛ دفاع خروس‌ها از عنوان قهرمانی
طول ویدئو: 10:52

تیم ملی فرانسه که قهرمانی دوره قبل جام جهانی در سال 2018 بوده، مدعی عنوان قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ است.

تیم ملی فرانسه سال ۱۹۰۴ تاسیس شد و از آن سال تا به‌حال یکی از قدرتمندترین تیم‌های فوتبال جهان به‌شمار می‌رود. این تیم فرازوفرودهای زیادی را از سر گذرانده و افتخارات زیادی را هم به‌دست آورده است. 

تیم ملی فرانسه مدعی عنوان قهرمانی در جام جهانی ۲۰۲۲ است.  تیم ملی فرانسه در بازی‌های روسیه قهرمان جهان شد و الان نسبت‌به آن زمان شرایط بهتری دارد. ادواردو کامینگا و هاوسم اویار جزو ستاره‌های تازه‌وارد این تیم هستند. 

فرانسه در رتبه‌بندی فیفا پس از برزیل با ۱۷۸۶ امتیاز جایگاه سوم را دارد و یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی در جام جهانی به شمار می‌رود. 

تاریخچه فوتبال ملی در فرانسه

تقریبا کمی قبل از تاسیس فیفا در سال ۱۹۰۴ تیم فوتبال فرانسه نیز به شکل رسمی تاسیس شد. این تیم قبلا در بازی‌های المپیک ۱۹۰۰ شرکت کرده و مدال نقره این بازی‌ها را به‌دست آورده، اما تیم به شکل رسمی ساماندهی نشده بود. 

اولین بازی رسمی تیم فرانسه مقابل بلژیک با تساوی ۳-۳ بود. بعد از این بازی تیم فرانسه یکی از بدترین شکست‌های تاریخ خود را در بازی مقابل انگلیس با نتیجه ۱۵-۰ تجربه کرد.

تیم ملی فرانسه در شروع کار با مسائل هویتی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. اختلاف اتحادیه ورزشی در فرانسه باعث شده بود دو تیم فرانسوی به نمایندگی از فدراسیون USFSA و CFI منتظر شرکت در المپیک ۱۹۰۸ باشند. در پایان هر دو تیم توسط دانمارک حذف شدند و به المپیک ۱۹۰۸ راه نیافتند. زمانی‌که این اختلافات به اوج خود رسید، نهادهای سیاسی فرانسه در فوتبال دخالت کرده و اعلام کردند تنها کمیته اینتر فدرال فرانسه (CFI) باید مسئولیت تیم ملی را برعهده بگیرد. ۶ سال بعد دوباره این ماجرا تکرار شد. اینبار CFI منحل شد و از آن سال تا به‌حال USFSA سرپرستی تیم ملی فرانسه را به عهده دارد.

سال ۱۹۳۰ فرانسه در افتتاحیه جام جهانی شرکت کرد. این بازی‌ها در اروگوئه برگزار شد و فرانسه در اولین قدم خود به لطف لوسین لوران، ۱-۴ مکزیک را شکست داد، اما در دو بازی باقی مانده روبه‌روی آرژانتین و شیلی شکست خورد و از رقابت‌های این دوره کنار گذاشته شد. 

فرانسه در راهیابی به جام جهانی ۱۹۳۴ نیز ناکام بود و توسط اتریش از این رقابت‌ها حذف شد. چهار سال بعد در جام جهانی ۱۹۰۸ این تیم توانست رقیب قدیمی خود یعنی بلژیک را ۳-۱ شکست دهد. تیم فرانسه در این تورنمنت با مجارستان بر سر عنوان قهرمانی بازی کرد که در نهایت شکست خورد و در فینال این مسابقات از بازی کنار گذاشته شد. پس از این واقعه سایه سنگین جنگ جهانی دوم بر سر فوتبال فرانسه سنگینی کرد و تیم ملی فرانسه به دوره ضعف وارد شد.

بعد از جنگ و در دهه ۵۰ میلادی نسل جدیدی از فوتبالیست‌های فرانسوی پا به عرصه این ورزش گذاشتند که به نسل طلایی فوتبال فرانسه شهرت دارند. تیم فوتبال فرانسه با رهبری دیناموی، ریموند کوپا و مهاجم پرکار جاست فونتین، توانستند بازی‌های به یادماندنی در تاریخ جهان به یادگار بگذارند. در جام جهانی ۱۹۵۴ تیم فرانسه تا یک قدمی پیروزی رفت ولی از مکزیک شکست خوردند. فرانسوی‌ها که می‌خواستند به دنیا نشان دهند این شکست موقتی بوده چهار سال بعد دوباره به جام جهانی ۱۹۵۸ راه‌یافتند. در این مسابقات فرانسه یکی از بهترین رکوردهای خود را در تاریخ ثبت کرد. در این بازی‌ها فرانسه ۱۳ گل در دروازه آلمان غربی وارد کرد.

بسیاری از بازیکنان طلایی فرانسه در دهه ۶۰ میلادی بازنشست شده بودند و تیم ملی فرانسه حرفی برای گفتن نداشت. در دهه ۶۰ افتخار خاصی نصیب فرانسه نشد، اما این روند در دهه ۷۰ میلادی تغییر کرد. برای اولین بار پس از ۲۴ سال، در سال ۱۹۸۴ فرانسه توانست قهرمان بازی‌های ۱۹۸۴ اروپا شود در این سال بود که یکی از اسطوره‌های تکرار نشدنی تیم ملی فرانسه، یعنی میشل پلاتینی به دنیا معرفی شد.

 فرانسه که مدعی قهرمانی جام جهانی ۱۹۸۶ بود به این مسابقات راه‌یافت ولی در پایان به مقام سوم این تورنومنت رضایت داد. فرانسه در این سال‌ها به یکی از مهم‌ترین تیم‌های فیفا تبدیل شد. این روند با هدایت ژاکه و حضور زین‌ الدین زیدان به اوج خود رسید. این روند با راه‌ نیافتن تیم فرانسه به جام جهانی ۲۰۰۲ و شکست‌های سخت آن‌ها کم‌کم به پایان رسید.

افتخارات تیم ملی فرانسه

تیم ملی فرانسه مربیان افتخارآفرین زیادی را در تاریخ خود ثبت کرده است. ریموند کوپا یکی از معروف‌ترین مربی‌های تیم فرانسه است. هدایت تیم فرانسه در جام جهانی ۱۹۵۸ بره عهده کوپا و جاست فونتین بود. تیم ملی فرانسه در این تورنمنت به مقام سوم دست‌ یافت. سال ۲۰۰۰ فرانسه با سرمربی‌گری روژه لومر، قهرمان جام ملت‌های اروپا شد و برای اولین‌ بار در رنکینگ فیفا در جایگاه اول قرار گرفت.

تیم ملی فرانسه قهرمان دو دوره جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸، نایب‌قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶، مقام سوم جام جهانی ۱۹۵۸ و ۱۹۸۶ و مقام چهارم جام جهانی ۱۹۸۲ است.

• این تیم دوره قهرمان جام ملت‌های اروپا (۱۹۸۴ و ۲۰۰۰)، نایب قهرمان جام ملت‌های اروپا (سال ۲۰۱۶ و ۱۹۹۶) و مقام چهارم جام ملت‌ های اروپا در سال ۱۹۶۰ را به‌دست آورده است.

• تیم فرانسه مدال طلای المپیک ۱۹۸۴، مدال نقره المپیک ۱۹۰۰، مقام پنجم المپیک ۱۹۲۰ و نیمه نهایی بازی‌های المپیکی ۱۹۰۸ را در کارنامه خود دارد.

• قهرمانی جام کنفدراسیون‌ها در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳، جایزه اونس کاپ ۱۹۰۴، جایزه آرتمیو فرانچی ۱۹۸۵، قهرمانی ۱۹۹۰ تورنمنت کویت، قهرمانی ۱۹۹۴ جام کیرین، قهرمان دو دوره جام کنفدراسیون‌ها در سال ۱۹۹۸ و ۲۰۰۰ و قهرمان جام نلسون ماندلا در سال ۲۰۰۰ از افتخارات این تیم است.

تیم ملی فرانسه در جام جهانی و جام ملت‌های اروپا

فرانسه توانست در جام جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۱۸ عنوان قهرمانی را به‌دست آورد. 

این تیم در سال ۱۹۹۸ با نتیجه ۰-۳ برزیل را شکست دارد و برای اولین بار عنوان قهرمانی این مسابقات را تصاحب کرد. 

در این بازی زیدان بازیکن برجسته تیم فرانسه درخشید و رونالدو که نقطه امید برزیلی‌ها بود بازی خوبی از خود به نمایش نگذاشت. 

در جام جهانی ۲۰۱۸ که به میزبانی روسیه برگزار شد فرانسه در دیدار نهای توانست تیم ملی کرواسی را شکست دهد.

فرانسه دو بار توانست عنوان قهرمانی جام ملت‌های اروپا را در سال‌های ۲۰۰۰ و ۱۹۸۴ به‌دست آورد. مسابقات یورو ۷ (۱۹۸۴) به میزبانی فرانسه بود. تیم فرانسه در گروه A با بلژیک، دانمارک و یوگسلاوی هم‌گروه بود و در بازی نیمه‌ نهایی مقابل پرتغال با نتیجه ۲-۳ به پیروزی رسید. فرانسه و اسپانیا در فینال این مسابقات باهم به رقابت پرداختند که در پایان تیم فرانسه ۲-۰ اسپانیا را شکست داد و قهرمان این دوره از رقابت‌ها شد.

جام ملت‌های اروپا برای اولین بار در دو کشور بلژیک و هلند به شکل مشترک برگزار شد. در این دوره ایتالیا شانس زیادی در پیروزی داشت ولی در آستانه دومین قهرمانی خود از فرانسه شکست خوردند. در دقیقه ۱۰۳ دیوید ترزگه دروازه ایتالیایی‌ها را باز کرد و با یک گل طلایی، فرانسه را قهرمان این دوره از رقابت‌ها کرد. این اولین باری بود که یک تیم بلافاصله پس از قهرمانی در جام جهانی می‌توانست قهرمان جام ملت‌های اروپاهم شود.

تیم ملی فرانسه در سال ۲۰۰۱ توانست قهرمان جام کنفدارسیون‌ها شود. در این دوره که به شکل مشترک به میزبانی کره جنوبی و ژاپن برگزار شد، تیم فرانسه در دیدار نهایی موفق شد با نتیجه ۰-۱ ژاپن را شکست دهد و قهرمان این دوره از رقابت‌ها شود. فرانسه بعد از برزیل دومین کشوری بود که توانست به شکل پیاپی جام جهانی، جام ملت‌ها و جام کنفدراسیون‌ها را به دست آورد.

دور بعدی این مسابقات سال ۲۰۰۳ به میزبانی فرانسه بود. در این تورنمنت فرانسه با کلمبیا، ژاپن و نیوزلند در گروه A قرار گرفت. تیم فرانسه در بازی نهایی خود مقابل کامرون با گل طلایی تیری آنری توانستند عنوان قهرمانی را به‌دست آورد.

دومین لیگ ملت‌های اروپا، سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ برگزار شد که ۵۵ تیم از یوفا در آن حضور داشتند. پرتغال در این بازی‌ها مدافع عنوان قهرمانی بود که در پایان از فرانسه شکست خورد و به جایگاه نایب‌قهرمانی این بازی‌ها بسنده کرد.

ستاره‌های تیم ملی فرانسه

تیم ملی فرانسه یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های فوتبال دنیاست که توانسته بازیکنان زیادی به دنیا معرفی کند. افرادی مثل تیری آنری، فرانک ریبری، ژان پیر پاپن، زین‌الدین زیدان، سمیر نصری، میشل پلاتینی و… همه مقطعی از زندگی فوتبالی خود را در تیم ملی فرانسه بازی کرده‌اند.


پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی