تهدید تازه برای لیگ برتر؛ چشم همه به اسکناس‌های سعودی است!/ عربستان را با قطر اشتباه نگیرید
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پیشنهاد شگفت‌انگیز ۲۵۹ میلیون پوندی کیلیان امباپه، تهدید عربستان برای لیگ برتر و فراتر از آن را آشکار می‌کند.

وقتی سوپرلیگ اروپا شکست خورد همه به خود تبریک گفتند. پروژه ۲۰۲۱ که شامل دو باشگاه منچستر، آرسنال، لیورپول، چلسی و اسپرز بود، می‌توانست لیگ برتر را خراب کند. اما پس از سقوط این پروژه، فوتبال انگلیس جایگاه خود را به عنوان قدرتمندترین لیگ فوتبال جهان از نظر مالی حفظ کرد. با این حال هیچ‌کس آمدن عربستان سعودی را ندید.

۲۰ سال از زمانی که رومن آبراموویچ با خرید چلسی با پول نفت روسیه فوتبال این کشور را تغییر داد، می‌گذرد. برای مدتی چلسی قدرتمندترین باشگاه این کشور از نظر مالی بود تا اینکه منچسترسیتی در سال ۲۰۰۸ از سوی ابوظبی حمایت شد. اما ظهور قابل توجه لیگ حرفه‌ای عربستان می‌تواند تأثیر بیشتری بر همه باشگاه‌های انگلیس داشته باشد.

مشکل این است که هیچ کس نمی‌داند که این لیگ قصد دارد چند ستاره بزرگ را جابه‌جا کند. انتقال کریستیانو رونالدو در ماه دسامبر از منچستریونایتد به النصر، که باعث شد سالانه ۱۷۰ میلیون پوند دستمزد بگیرد، به نظر می‌رسید یک تصمیم ناگهانی باشد. در عوض ثابت کرد که اولین مورد از یک سری تغییرات است که به سال ۲۰۲۳ هم کشیده می‌شود.

کریستیانو رونالدو

پیشنهاد رکوردشکن ۲۵۹ میلیون پوندی الهلال عربستان برای کیلیان امباپه ستاره پاری‌سن‌ژرمن، از نظر مبلغ انتقال سطح بازی را تغییر داده است. درآمدهای بالقوه ۶۰۵ میلیون پوندی او در سال نیز همینطور است. یکی دیگر از این تغییردهنده‌ها، استیون جرارد، سرمربی سابق استون‌ویلا است که با ۱۵ میلیون پوند در سال برای هدایت الاتفاق به عربستان رفت. مارکو سیلوا از فولام برای مبلغ ۴۰ میلیون پوند در مدت دو سال به سرمربی الاهلی پیشنهاد شد.

تغییر دیگر در دستمزدهای پیشنهادی رده دوم عربستان است. رابی فاولر مربی لیورپولی سالانه ۵۰۰۰۰۰ پوند در القادسیه به خانه می‌برد. در حال حاضر مربیان EFL چشم خود را به انتقال به خلیج فارس دوخته‌اند. بازیکنی مانند انگولو کانته که سالانه ۸۶ میلیون پوند دستمزد می‌گیرد، یکی دیگر از این موارد است. او یک هافبک درخشان است، اما همانطور که همیشه اعتراف کرده، زندگی متوسطی دارد و با یک مینی به زمین تمرین چلسی می‌رفت. و اگر بازیکنان بین‌المللی کنونی به عربستان بروند، بازی بیشتر تکان خواهد خورد. جردن هندرسون انگلیسی به فکر پیوستن به جرارد در الاتفاق است.

به طور باورنکردنی، تصاحب جنجالی نیوکاسل در سال ۲۰۲۱ توسط بازوی سرمایه‌گذاری دولت عربستان سعودی ثابت کرده که صرفاً یک نمایش فرعی برای آنچه اکنون در داخل کشور اتفاق می‌افتد، بوده است. به نظر می‌رسد همه اینها در آوریل ۲۰۲۱ دور از تصور بود. همچنین در همان زمان بود که وضعیت مالی فوتبال به دلیل تأثیرات کووید آسیب دیده بود. در آن زمان، بازیکنان لیگ برتر و سایرین در سراسر اروپا مجبور به کاهش دستمزد شدند. اکنون، همان ستاره‌ها می‌توانند در هنگام فکر کردن به مهاجرت به صحرا، چند صفر به درخواست‌های دستمزد خود اضافه کنند.

انگولو کانته

مقایسه‌های آشکاری بین پروژه عربستان و سوپر لیگ چین وجود دارد، اما این پروژه بر پایه‌های بسیار پایدارتری بنا شده است. اتهامات شستن چهره کشور توسط ورزش قابل درک است و سابقه حقوق بشر کشور مایه شرمساری است. از منظر ورزشی، عربستان سعودی، کشوری با جمعیت ۳۷ میلیون نفری که فوتبال ورزش ملی است، نباید با قطر، کشوری کوچک با جمعیتی کمتر از سه میلیون نفر اشتباه گرفته شود که اکثر مهاجرانش کریکت را ترجیح می‌دهند.

از زمان ورود رونالدو به عربستان، تعداد تماشاگران در لیگ عربستان نیز افزایش یافته است، اگرچه هنوز حدود ۱۰۰۰۰ نفر در هر بازی است. الاتحاد، قهرمان جده، مقصد کانته و کریم بنزما، حدود ۴۰۰۰۰ تماشاگر دارد. همچنین افزایش زیادی در مشارکت رسانه‌های اجتماعی در فوتبال در میان زنان و دختران وجود داشته که یکی دیگر از اهداف دولت است.

در حال حاضر، سوالات زیادی در مورد مسیر لیگ حرفه‌ای عربستان و سرعت حرکت آن وجود دارد. اما چیزی که می‌دانیم این است که کسانی که پشت این پروژه هستند همیشه به آنچه می‌خواهند می‌رسند، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که این موضوع متفاوت باشد. چه امباپه فرانسه را ترک کند و چه هندرسون انگلیس را ترک کند، همچنان افراد بیشتری خواهند بود که این پول را خواهند گرفت.

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • اشکان IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    نقشه عربستان پیچیده نیست . عربستان بعد از آوردن مهم ترین ستاره های فوتبال جهان به زودی فیفا رو آچمز می‌کنه حق پخش تلویزیونی رو انحصاری خودش می‌کنه و هر کی خواست بازی امثال رونالدو و امباپه و ...... رو ببینه باید حق پخش تلویزیونی چند میلیون دلاری به عربستان پرداخت کنه . سوپر لیگ اروپا هم قصدش همین بود که با راه‌اندازی اون میخواستن بلیطهای بسیار گرونی بفروشن و دنبال اون حق پخش چند میلیونی، ولی شکست خوردن. انگار عربستان داره موفق میشه و این وسط دیگه دیدن فوتبال به ارزانی الان نخواهد بود، دولتها حق پخش تلویزیونی رو میخرن شبکه ها کد میشن و هر کی پول داد می‌تونه فوتبال ستاره ها رو ببینه
  • محمدحسین IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    معمولا تاریخ ثابت کرده این بریز و بپاش ها یه جایی تموم میشه و عاقبت خوشی نداره نمونه ها زیادن. مثل یونان که بعد از خرج های عجیب المیپ آتن الان نزدیک به 10 ورزشگاه متروکه داره این بریز و بپاش ها چند تا عواقب داره 1- بعد از مدتی که ستاره ها پول ها رو گرفتن، بر می گردن کشور خودشون و هواداران فوتبال در عربستان به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کنن و اون حس و علاقه واقعی فوتبال رو از دست میدن. یه جورایی دیگه ته فوتبالو دیدن و دیگه راضی به دیدن فوتبال بازیکنای بومی خودشون نیستن 2- ورزشگاه هایی که ساخته میشه اکثرشون بلااستفاده میشن 3- و از همه مهمتر، عربستان تا یه جایی می تونه به فیفا و یوفا و غیره حق السکوت فیرپلی مالی بپردازه، بعد از مدتی بینشون دعوا بالا می گیره و این عربستان هست که احتمالا در دادگاه ها شکست خواهد خورد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی