شکایت دونده قهرمان المپیک به دادگاه حقوق بشر اروپا/ من مرد نیستم!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کستر سِمِنیا، دونده زن اهل آفریقای جنوبی برای این که حقش را از فدراسیون جهانی بگیرد، مجبور شده به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کند.

خبرورزشی - کستر سِمِنیا، دونده زن اهل آفریقای جنوبی برای گرفتن حق خود از فدراسیون جهانی دوومیدانی به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرده تا بتواند حکم ممنوعیت حضورش در رقابت‌های المپیک توکیو را بشکند و از قهرمانی خود در المپیک دفاع کند. ماجرای او و فدراسیون جهانی دوومیدانی، یک اتفاق جنجالی و عجیب است. سمنیا ۳۰ ساله تاکنون دو بار در به شکستن قانون فدراسیون دوومیدانی جهانی در مورد اینکه زنان دارای تستسترون بالا باید از داروهای خاص استفاده کنند تا سطح تستسترون یا هورمون مردانه آنها کاهش یابد و بتوانند در مسابقات دو ۴۰۰ متر شرکت کنند،‌ اقدام کرده است. سمنیا در شبکه‌های اجتماعی این‌طور نوشت: «امیدوارم دادگاه عالی اروپا به این تخلف حقوق بشری آشکار و طولانی مدت فدراسیون جهانی دوومیدانی در حق زنان دونده پایان دهد. همه آنچه ما می‌خواهیم این است که اجازه داشته باشیم آزادانه بدویم، همین و بس، چراکه ما زنانی قدرتمند و جسور هستیم و همیشه هم همین‌طور بوده‌ایم.»

قانونی برای سمنیا
این دونده آفریقای جنوبی تقریباً در تمام رقابت‌ها بی‌رقیب بود تا اینکه فدراسیون جهانی دوومیدانی قانون جدیدی را در مورد رشد جنسی وضع کرد که سمنیا و ورزشکاران زن مانند او را مجبور می‌کرد تا مقدار تستسترون خود را به ۵ نانومول در لیتر کاهش دهند اگر که می‌خواهند که مجوز حضور در رقابت‌های بین‌المللی دوی ۴۰۰ متر را به دست بیاورند. توجیه آنها این بود که مقدار تستسترون یا هورمون مردانه در بدن ۹۹ درصد زنان چیزی بین ۰٫۱۲ تا ۱٫۷۹ نانومول بر لیتر است و این عدد در مردان بین ۷٫۷ تا ۲۹٫۴ است. فدراسیون جهانی اعتقاد داشت کستر سمنیا به دلیل وجود تستسترون بالا در بدنش برتری واضح و غیرمنصفانه‌ای از نظر قدرت و استقامت نسبت به سایر رقبای خود دارد و توان او در حد مردان ورزشکار است. 

کستر سمنیا

منطقی 
دادگاه عالی ورزش هم حکم فدراسیون جهانی را تأیید کرد و در اعتراض دوم در دادگاه فدرال سوئیس نیز این حکم تأیید شد و حتی دادگاه سوئیس تصمیم فدراسیون دوومیدانی را «ضروری، منطقی و متناسب» برای اطمینان از رقابت عادلانه در ورزش زنان توصیف کرد. 

ناکام
سال گذشته سمنیا اعلام کرد قصد دارد در رقابت‌های ۲۰۰ متر در المپیک شرکت کند، رقابتی که در آن نیاز به کاهش تستسترون نداشت اما تلاش او ناکام بود چراکه در این رشته رتبه‌ای بهتر از صد و شصت و پنجم در رنکینگ جهانی به دست نیاورد حتی با وجودی که بسیاری از دونده‌های سرشناس این رشته به دلیل شیوع کرونا در خیلی از مسابقات مهم سال ۲۰۲۰ شرکت نکردند. 

وکلای سمنیا می‌گویند به تلاش برای گرفتن حق او ادامه می‌دهند و امیدوارند او بتواند به عنوان یک زن مبارزه‌گر و ورزشکار به میادین ورزشی برگردد. تقلای سمنیا برای این است که ثابت کند زن است و همیشه به زن بودن خود افتخار کرده و میزان تستسترون بدن او نیز یک هدیه ژنتیکی در بدنش است. 
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی