مالکیت باشگاه بدون دست کردن در جیب!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

طرفداران منچستریونایتد، که مدتهاست از خانواده گلیزر، مالکان آمریکایی باشگاه ناراضی هستند، این بار سطحی جدید از اعتراضات را به نمایش گذاشتند.

خبرورزشی - روز یکشنبه در فوتبال انگلیس اتفاقاتی باورنکردنی رقم خورد. قرار بود منچستریونایتد میزبان لیورپول در ورزشگاه اولدترافورد باشد. اما این بازی به دلیل هجوم هواداران معترض منچستریونایتد لغو شد.

طرفداران یونایتد، که مدتهاست از خانواده گلیزر، مالکان آمریکایی باشگاه ناراضی هستند، این بار سطحی جدید از اعتراضات را ابتدا بیرون ورزشگاه اولدترافورد و سپس داخل آن به نمایش گذاشتند.

هزاران نفر هوادار معترض اطراف ورزشگاه ۷۶ هزار نفری اولدترافورد جمع شدند و علیه مالکیت گلیزرها شعار دادند، در همین حین تعداد زیادی از آنها توانستند به داخل ورشگاه و حتی داخل زمین چمن نیز راه پیدا کنند

شعارهای مختلف خوانده می‌شد، بنرهای اعتراضی برافراشته شد و شلعه‌های آتش نیز در کنار ورزشگاه برافروخته شد. همه این شرایط باعث مسئولان لیگ برتر انگلیس به این نتیجه برسند که امنیت لازم برای برگزاری بازی برقرار نیست و در نتیجه دستور به لغو بازی دادند.

آنها هم شرایط امنیتی را مد نظر قرار دادند و هم شرایط سلامت بازیکنان و اعضای دو تیم را. بسیاری از هواداران معترض بدون ماسک وارد زمین چمن ورزشگاه شدند و حتی به جاهایی مثل رختکن نیز دسترسی داشتند و همین موضوع خطر ابتلا به کرونا را نیز بالا برد. در نهایت، جمعیت معترض پس از درگیری با پلیس که منجر به مصدوم شدن دست کم شش افسر پلیس شهر منچستر شد، متفرق شدند.

اما دلیل این همه خشم طرفداران منچستریونایتد چیست؟ خانواده گلیزر در شرایطی مالکیت باشگاه یونایتد را در اختیار گرفت که این کار را با گرفتن وام‌های کلان و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام دادند. در واقع آنها از اعتبار خود منچستریونایتد استفاده کردند و بدون اینکه پول زیادی از جیب خود هزینه کنند، صاحب این باشگاه بزرگ شدند.

ایراد این کار چیست؟ اینکه این مالکان آمریکایی تمام بار بدهی‌های خود را روی دوش منچستریونایتد انداختند و برای اولین بار از سال ۱۹۳۰ باشگاه را در وضعیت قرمز مالی قرار دادند. اگر بدهی‌ها به موقع پرداخت نمی‌شد هر سال ۶۰ میلیون پوند سود پول به آن اضافه می‌شد و این یعنی افزایش بدهی‌های سنگین باشگاه.

گلیزرها، ۵۲۰ میلیون پوند برای خرید منچستریونایتد وام گرفتند و طی چند سال با در ظر گرفتن سود وپول و مالیاتی که به آن تعلق گرفت حدود یک و نیم میلیارد پوند پس دادند که این پول از محل درآمدهای باشگاه یونایتد تامین شد.

سال ۲۰۱۰ بدهی‌های یونایتد به ۷۱۶ میلیون پوند هم رسید و الان روی رقم ۴۵۰ میلیون پوند است. مالکوم گلیزر پدر خانواده که سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت بعد از مرگش سهام ۱۰۰ درصدی باشگاه در آن زمان را بین ۶ فرزندش تقسیم کرده بود. این یعنی تمام اعضای خانواده گلیزر، سالهاست سود کلانی از درآمدهای باشگاه منچستریونایتد دارند. در واقع هر کدام از آنها دست کم سود ۲۰۰ میلیون پوندی در این سال‌ها از یونایتد برده‌اند و باشگاه را نیز همچنان بدهکار نگه داشته‌اند.

یکی دیگر از سیاست‌های گلیزرها هم این بود که از سال اول حضورشان قانون افزایش قیمت بلیت ورزشگاه در ابتدای هر فصل را گذاشتند تا طرفداران لقب چپاولگر را به آنها بدهند. نتیجه نگرفتن تیم و سیاست‌های اشتباه در نقل و انتقالات نیز عوامل دیگر خشم طرفداران یونایتد از مالکان باشگاه است.

بیشتر بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی