نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
تفاوت نگاه به عملکرد بنا و درستکار/ شیوه انتخاب ملی‌پوشان فرنگی حالا غلط شد؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

تیم های ملی کشتی‌آزاد و فرنگی کشورمان باکسب ۷ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۳ برنز روی سکوی نایب‌قهرمانی و سومی پیکارهای‌جهانی ۲۰۲۱ نروژ ایستادند.

تیم های ملی کشتی‌آزاد و فرنگی کشورمان باکسب ۷ مدال طلا، ۳ مدال نقره و ۳ برنز روی سکوی نایب‌قهرمانی و سومی پیکارهای‌جهانی ۲۰۲۱ نروژ ایستادند. شاگردان محمد بنا با کسب ۴ طلا و ۲ برنز نتیجه‌ای درخشان و شاید تا سالها دست نیافتنی از خود برجای گذاشتند و به‌رغم شایستگی صعود بر سکوی قهرمانی، فقط با اختلاف ۶ امتیاز به نایب‌قهرمانی بسنده کردند. شاگردان پژمان درستکار نیز با کسب ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز به مقام سوم تیمی جهان رسیدند، که برای تیم جوان شده او نتیجه ای دور از ذهن بود.

قبل‌از اعزام تیم های ملی به پیکارهای‌ جهانی ۲۰۲۱ نروژ آن‌چه بیش‌از هر چیزی بزرگ‌نمایی شده و به‌آن انتقاد و اعتراض می‌شد، پایان همکاری غلامرضا محمدی و واگذاری سکان هدایت تیم‌ملی و سرمربیگری کشتی‌آزاد به پژمان درستکار دوست دیرین رییس فدراسیون‌کشتی بود. معترضین، دائماً به‌این موضوع اعتراض داشتند که درستکار نه به واسطه شایستگی و توانمندی خود، بلکه به دلیل دوستی و رفاقت قدیمی با علیرضا دبیر، سکان هدایت تیم‌ملی را به دست گرفته است! 

اما بعد از درخشش آزادکاران کشورمان با کسب ۷ مدال و مقام سوم تیمی در مسابقات جهانی نروژ، پژمان درستکار از اولین آزمون سخت و دشوار خود، سربلند خارج شد تا معترضان سکوت اختیار کرده، دیگر کسی به سابقه دوستی و رفاقت علیرضا دبیر و پژمان درستکار خرده نگیرد و از واگذاری سرمربیگری تیم‌ملی به درستکار حرفی نزند.

خوشبختانه تیم‌ملی کشتی آزاد، ایامی به دور از تنش، جنجال و حاشیه‌های آزاردهنده و نگران کننده دارد. 

اما متاسفانه، چند صباحی است عده‌ای هیزم بر آتش اختلافات، ایجاد کدورت و دو دستگی در کشتی‌فرنگی می‌ریزند و با ادعای عدالت خواهی و جلوگیری از تضییع حق فرنگی‌کاران مدعی تیم‌ملی، بر پیشینه و افتخارات کسب شده محمد بنا چشم خود را بسته، همه چیز را زیر سوال برده، بیشترین، بهترین و دست نیافتنی افتخارات کشتی‌فرنگی ایران در المپیک و جهان را نادیده گرفته و با ادعای عدالت‌خواهی، خواستار تصحیح رفتار پرافتخارترین سرمربی تاریخ کشتی ایران شده‌اند! 

آیا شیوه و نحوه معرفی ملی‌پوشان از سوی محمد بنا برای حضور در مسابقات المپیک و قهرمانی‌جهان تغییر کرده است؟! یا الان شرایط برای عده‌ای متفاوت شده تا همان روش و شیوه‌هایی که خودشان با آن صاحب دوبنده تیم‌ملی شدند، را زیرسوال ببرند؟! حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی، سعید عبد ولی، طالب نعمت‌پور، امیر علی‌اکبری، مرحوم بابک و محمد قربانی، افشین بیابانگرد، فرشاد علیزاده و .... همگی با همین راه و روش به دو بنده تیم‌ملی رسیدند. نحوه انتخاب ملی‌پوشان اعزامی به المپیک ۲۰۱۲ لندن با ۲۰۲۱ توکیو چه فرقی داشت؟! نحوه انتخاب ملی‌پوشان لندن صحیح و بدون ایراد بود ولی نحوه گزینش ملی‌پوشان توکیو ایراد داشت؟!

علت این یک و بام و دو هوا چیست؟! مگر آن زمان کسی بدون انتخابی به تیم‌ملی رسید؟! اصلاً برای همین مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ که کشتی‌فرنگی موفق به کسب ۴ مدال طلا شد، کسی بدون انتخابی به تیم‌ملی رسید؟! حتی علی‌اکبر یوسفی ملی‌پوش ۱۳۰ کیلوی اعزامی که برای اولین بار قهرمان سنگین وزن جهان شد (به‌دلیل ابتلا به کرونای امین میرزازاده نفر پنجم المپیک به عضویت تیم‌ملی جهانی درآمد)، بدون ضابطه و قضاقورتکی به تیم‌ملی نرسید. 

طی ۱۶ – ۱۵ سال گذشته هم عده‌ای معترض بودند که محمد بنا گلخانه‌ای ملی‌پوشان را انتخاب می‌کند. اما این‌که امروز گروهی از همان کشتی‌گیران که محمد بنا به دلیل انتخاب آنها و دفاع از انتخابش، پیه قبولِ همه انتقادات و اعتراضات را به جان خریده بود، نگاه‌شان متفاوت شده و به جمع معترضان آن روش، پیوسته‌اند، کمی عجیب به نظر می‌رسد.

این مدافعان عدالت و جلوگیری از تضییع حقوق مدعیان تیم‌ملی، چرا تا دیروز که به روش انتخاب خودشان اعتراض می‌شد، برای دفاع از حق تضییع شده سایر مدعیان (به زعم معترضان آن روز) قید تیم‌ملی و کسب مدالهای جهانی و المپیک را نزدند و محمد بنا را در این اجحاف در حق در سایر مدعیان همراهی می‌کردند ولی امروز مدافع حق کشتی‌گیران شده‌اند؟!

به اعتقاد نگارنده، چه آن زمان و چه امروز، محمد بنا هیچ‌کس را بدون انتخابی به تیم‌ملی نیاورده و نمی‌آورد. فقط او با روش خودش (اتفاقاً همین روش که شامل بررسی عملکرد همه مدعیان در مصاف با حریفان مطرح خارجی در میادین و تورنمنتهای برون‌مرزی است، بیشترین افتخارات و موفقیتها را نصیب کشتی‌فرنگی ایران کرده است) ملی‌پوشان را انتخاب می‌کند. 

قطعاً و بدون شک چرخه‌انتخابی تدوین شده از سوی حسن یوسفی‌افشار (یکی‌از مربیان دلسوز، کاربلد و خوشنام کشتی‌فرنگی ایران) نیز می‌تواند به‌حال کشتی‌فرنگی و تیم‌ملی ما مفید و موثر باشد. اما درشرایط فعلی که سکان هدایت تیم‌ملی در دست محمد بناست او با روش خودش، هم مسابقه انتخابی برگزار می‌کند، هم همه نفرات مدعی و مطرح تیم‌ملی را در میادین مختلف محک می‌زند و بهترین‌ها را به مصاف مدعیان جهان و المپیک می‌فرستد و با کسب نتایج غرورانگیز، دل هموطنان را شاد می‌کند. اما ایا این همه جار و جنجال و حاشیه‌سازی فقط برای عدالتخواهی و جلوگیری از تضییع حق مدعیان دوبنده تیم ملی است؟!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی