نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
جاستین ترودو
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا برای چندمین بار، نارضایتی‌اش از بازی تیم ملی کانادا با ایران را اعلام کرد.

داستان بازی دوستانه تیم ملی ایران و کانادا که قرار است بامداد ۱۶ خرداد در ونکوور برگزار شود، تبدیل به کلافی سردرگم شده است. فدراسیون‌های فوتبال دو کشور اگرچه می‌گویند همه چیز نهایی شده و این بازی در موعد مقرر برگزار می‌شود، ولی اختلاف‌نظر سیاسیون به ویژه سیاستمداران کانادایی، بر این بازی سایه افکنده است.

مهم‌ترین چهره‌ای که در مورد این بازی صحبت کرده، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا است. او هفته پیش به طور رسمی اعلام کرد که حضور تیم ملی ایران در کانادا برای انجام یک دیدار دوستانه ایده بدی است. صحبت‌های ترودو با واکنش مسئولان فدارسیون فوتبال کانادا همراه شد و آن‌ها در بیانیه‌ای نوشتند که فوتبال فراتر از سیاست است و بازی با تیم ملی ایران که یکی از ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی است، برای کانادا مسابقه خوبی است.

جاستین ترودو با این‌حال، نزدیک به یک هفته پس از آن صحبت‌های اولیه مجددا مجبور شده درباره برگزاری بازی دوستانه تیم ملی کانادا با ایران اظهارنظر کند. او این‌بار در گفت‌وگو با رسانه‌های ونکووری، ناخرسندی‌اش از این بازی را اعلام کرده و گفته است: «همانطور که قبلا گفتم، ایده برگزاری این بازی، ایده بدی است. مطمئن باشید که نظرم در این مورد تغییری نکرده است». با وجود این، موضوعی که باعث شده دولت ترودو به شدت زیر تیغ انتقادات برود این است که شایعه شده کانادا قرار است برای برگزاری این دیدار دوستانه به طرف ایرانی پول بدهد. این موضوعی است که ترودو آن را رد می‌کند و می‌گوید: «تضمین می‌دهم که سازمان ورزش کانادا هیچ‌گونه حمایت مالی از این دیدار نخواهد داشت».

به نظر می‌رسد این موضوع برگرفته از صحبت‌های حمید استیلی باشد که گفته ایران برای بازی با کانادا ۴۰۰ هزاردلار عایدی خواهد داشت. ترودو حالا پای دولت کانادا را از این ماجرا بیرون می‌کشد و می‌گوید که سازمان ورزش این کشور هزینه‌ای به طرف ایرانی نمی‌دهد. این بدان معنی است که اگر پولی قرار است این بین ردوبدل شود، از بودجه خود فدراسیون فوتبال کانادا که نهادی مستقل است پرداخت می‌شود و دولت کانادا هزینه‌ای نمی‌دهد.

جنجال ها درباره بازی دوستانه تیم ملی ادامه دارد/ دردسر بزرگ برای نخست وزیر کانادا؛ دولت هیچ هزینه ای به طرف ایرانی نمی دهد

دیگر موضوعی که ترودو مجبور شده نسبت به آن واکنش داشته باشد، درباره صدور روادید برای ایرانی‌هاست. در هفته گذشته رسانه‌های کانادایی این شایعه را مطرح کرده بودند که ممکن است افراد غیرمرتبط به همراه تیم ملی ایران به کانادا بیایند. ترودو در این مورد می‌گوید: «در مورد افراد و تیم‌هایی که قرار است به کانادا بیایند، آژانس سرویس مرزی به طور مستقل و حرفه‌ای عمل می‌کند و وجاهت افرادی که قرار است به کانادا بیایند را خواهند سنجید».

موضوع برگزاری بازی دوستانه ایران با کانادا در شرایطی حساس شده که به غیر از اختلافات دیپلماتیک بین دو کشور، بسیاری از شهروندان کانادایی در بین مسافران هواپیمای اوکراینی بودند که در ایران ساقط شد. آنطور که رسانه‌های کانادایی خبر دادند، ۵۵ شهروند کانادایی در بین ۱۷۶ قربانی آن سانحه تلخ بودند.

همین موضوع دلیل اصلی اتفاقات اخیر شده و به غیر از جاستین ترودو، چندین نماینده مجلس کانادا هم نسبت به حضور تیم ملی ایران در کانادا اعتراض داشته‌اند. به تازگی ملسیا لانتسمن، نماینده محافظه‌کار مجلس کانادا هم به صف منتقدین این بازی پیوسته و با نوشتن بیانیه‌ای حضور تیم ملی ایران در کانادا را زیر سوال برده است. او در بخشی از بیانیه‌اش نوشته: «حضور تیم ایران در کانادا، درد و غم حادثه‌دیدگان آن اتفاق تلخ را زنده می‌کند».

باوجود اعتراض‌هایی که نسبت به این بازی صورت گرفته، ولی فعلا قرار است ایران و کانادا در موعد مقرر در ونکوور به مصاف هم بروند. پیش از این عنوان شده بود که کانادا، هزینه ۴ شب اقامت در هتل را برای تیم ملی و همراهان فراهم می‌کند و بعد از آن، تمامی هزینه‌ها به عهده طرف ایرانی خواهد بود.

منبع: فوتبال ۳۶۰

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ناشناس IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    بازی با کانادا فکر خوبی هست اما چرا این همه دلیل که کشور ایران بد اما کانادا کشور خوب آرزوی موفقیت برای تیم بزرگ ایران را دارم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی