۰
ببینید| ۶۵۶ میلیون دلار هزینه ساخت استادیوم الجنوب
طول ویدئو: 05:28

الجنوب یکی از هشت استادیوم مهمی است که در مسابقات جام‌ جهانی ۲۰۲۲ زیاد اسم آن را می‌شنوید. 

استادیوم الجنوب

نخستین ورزشگاه ساخته شده در قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ است و تا مرحله یک شانزدهم نهایی میزبان مسابقات است. طراح این ورزشگاه زاها حدید و تیم معمارانش بودند که استادیوم را با الهام از عرشه قایق‌های صید مروارید و با قابلیت سقف جمع شونده / طراحی و اجرا کردند. الجنوب یکی از هشت استادیوم مهمی است که در مسابقات جام‌ جهانی ۲۰۲۲ زیاد اسم آن را می‌شنوید. 

بنابراین اگر دوست دارید درمورد استادیوم الجنوب قطر بیش‌تر بدانید / تا انتهای با این مطلب از مجله جام جهانی یابکس همراه باشید.

………….

قطر اولین کشور مسلمان خاورمیانه است که به‌عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شده است.  این کشور پیش از این زیر ساخت‌های لازم برای انجام مسابقات ورزشی مهم را نداشت. 

به همین علت پس از برگزیده شدن برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ اقداماتی در جهت افزایش امکانات ورزشی خود انجام داد. یکی از آن‌ها ساخت استادیوم‌های ورزشی جدید است.

استادیوم الجنوب با هدف میزبانی از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ توسط طراح و معماری بین المللی یعنی زاها حدید طراحی و اجرا شد. این استادیوم ۱۶ مه ۲۰۱۹ در جریان برگزاری جام امیر بین تیم‌های فوتبال السد و الدحیل در حضور امیر قطر یعنی شیخ تمیم بن آل ثانی و ۶۷۸/۳۸ نفر تماشاگر افتتاح شد. همچنین فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ بین تیم‌های پرسپولیس و اولسان هیوندای در استادیوم الجنوب برگزار شده است. 

نکته قابل ذکر دیگر این که ورزشگاه الجنوب دومین استادیومی است که برای جام جهانی ۲۰۲۲ با ۴۰ هزار نفر ظرفیت آماده شده است که هزینه این تغییرات ۶۵۶ میلیون دلار برآورد شده.

……….

معماری و طراحی استادیوم الجنوب

همانطور که پیش‌تر ذکر شد زاها حدید معمار و طراح ورزشگاه الجنوب قطر است که توسط تیم معمارانش این بنا را با الهام از فرهنگ منطقه و خواست کارفرمایان طوری اجرا کرده است که سنت کشتی‌سازی منطقه را نمایان کند.

 زیرا این ورزشگاه در شهر ساحلی الوکره (Al- Wakrah)  وجود دارد که منطقه‌ای مهم برای کشتی سازی و صناعات دریایی محسوب می‌شود. به همین علت طراحان این پروژه سعی کرده‌اند با در نظر گرفتن شرایط جوی منطقه و نیاز ورزشگاران و الزامات یک ورزشگاه مجهز / بنا را با تلفیق ریشه‌های فرهنگی و طراحی مینیمال و انتزاعی طراحی کنند. 

درواقع طراحان با استفاده طراحی پست مدرنیستی و طراحی نئوآینده‌گرا کار را اجرا کرده‌اند. وجود شیب به سمت بیرون و حالت مخروطی شکل ساختمان باعث می‌شود نمای بیرونی یاد آور بادبان کشتی‌های دکلی چوبی باشد. این کشتی‌های کوچک معمولا با نام‌هایی چون داو یا جهاز شناخته می‌شوند که نمود آن‌ها را می‌توان در طاق‌نماهایی که بر لبه‌ بام‌ استادیوم وجود دارد مشاهده کرد.

طراحی چشم گیر دیگر در استادیوم الجنوب، سقف و دیوارهای شیشه‌ای است که با چین خوردگی‌های خاصی که دارند نقوش و خوشنویسی عربی را تداعی می‌کنند. همچنین طراحان برای بازنمایی و ادای احترام به هنر اسلامی در نقاط مختلف استادیوم از روکش‌های برنزی استفاده کرده‌اند.

………..

این مجموعه ورزشی شامل یک اتاق چند منظوره /مجهز به استخر و اسپا و یک مرکز خرید با بام سبز است. در مجاورت استادیوم الجنوب مدرسه، تالار عروسی، پیست دوچرخه سواری، پیست اسب سواری و سالن‌های ورزشی مجهز وجود دارد. اما یکی از ویژگی‌های مهمی که مختص فضای داخل این استادیوم ورزشی است / سیستم خنک کننده آن می‌باشد. این سیستم باعث می‌شود هوای درون استادیوم بیش از حد گرم نشود و تماشاگران و بازیکن‌ها بتوانند در راحتی و آرامش کامل در استادیوم حضور داشته باشند. این سیستم خنک کننده قادر است جایگاه تماشاچیان را تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد و زمین بازی را تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد خنک نگهدارد. نکته قابل ذکر دیگر قابلیت کاهش ظرفیت استادیوم است. استادیوم الجنوب برای بازی‌های جام جهانی ۴۰ هزار نفر ظرفیت دارد. 

پس از اتمام این مسابقات، ظرفیت ورزشگاه کم (۲۰ هزار نفر) و تجهیزات مازاد به کشورهای در حال توسعه ارسال می‌شوند.


پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم ببینید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی