نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
یک تیم چندبار باید تاوان اشتباه تکراری یک بازیکن را بدهد؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

انسانی که از اشتباهات گذشته‌اش درس نگیرد هرگز پیشرفت نخواهد کرد.

در فوتبال و در تمام ورزش‌ها و اصلاً تمام تخصص‌ها و مشاغل قانونی هست که از نقش و اهمیت تجربه حکایت می‌کند. می‌گویند تجربه مادر علم است و هرچه انسان در شغلی روزهای بیشتری را گذرانده باشد از او انتظار موفقیت و کیفیت بالاتری می‌رود. چون لااقل اشتباهاتش را تکرار نمی کند.

بازیکنان در جوانی از فاکتور انرژی و انگیزه بیشتر استفاده می‌کنند اما با رسیدن به ۳۰ سالگی و عبور از آن، جای خالی خیلی فاکتورها را با تجربه پر می‌کنند. تجربه یعنی درس گرفتن از اشتباهات خود و دیگران و کسی که نخواهد از این فاکتور استفاده کند، هرگز پیشرفت نخواهد کرد.

به عنوان مثال به بازی امیر مهدی جان ملکی مدافع نساجی نگاه کنید. جان ملکی که پیراهن شماره ۴ این تیم پرطرفدار را می‌پوشد، در سال‌های گذشته به عنوان یک پدیده و استعداد جوان چهره شد. او تمام فاکتورهای لازم برای موفقیت در دفاع را داشت؛ از فیزیک مناسب تا سرعت، جنگندگی، قدرت سرزنی، دفع توپ، تکل و یارگیری...

جان ملکی در سال‌های اول حضور در لیگ برتر همزمان با درخشش بالا به دلیل جوانی اشتباهاتی هم داشت که به تیمش لطمات زیادی زد. او در یک فصل در هر دو بازی حساس نساجی مقابل استقلال و پرسپولیس از زمین اخراج شد تا تیمش را ۱۰ نفره کند و شکست سنگین نساجی باعث تغییر مربیانش شد.

انتظار می‌رفت جان ملکی از تجربیات تلخ درس عبرت بگیرد اما وقتی این داستان در سال‌های بعد تکرار شد و این اصرار او به مقاومت در یاد نگرفتن عجیب بود!

جان ملکی در فصلی که با نساجی قهرمان جام حذفی شد و سهمیه آسیا گرفت، باز یک تنه زمینه ساز شکست تیمش در بازی‌های بزرگ فصل بود. از جمله بازی آخر مقابل پرسپولیس که نساجی ۴ گل خورد و جان ملکی طبق معمول خیلی زود اخراج شد تا تیمش را ۱۰ نفره کند!

حتی اگر یک مدافع به دلایل فنی مرتکب خطای منجر به اخراج شود، نمره منفی در کارنامه اوست که چرا درست و به موقع جاگیری نکرده تا مجبور به استفاده از خطا شود. وای به وقتی که یک بازیکن به دلایل غیر فنی و به خاطر حواشی و درگیری‌های اخلاقی توسط داور اخراج شود!

جان ملکی با نساجی وارد لیگ قهرمانان این فصل شد و در آسیا هم به رفتارش ادامه داد و طعم اخراج را چشید. طبق قانون لیگ قهرمانان آسیا بازیکنان اخراجی ۱۰۰۰ دلار جریمه می‌شوند اما جان ملکی به خاطر خطای غیر ورزشی و اخراج از روی حاشیه ۱۷۵۰ دلار جریمه شد! جریمه‌ای که انگار از جیب نداده که برای او درس عبرت نشده است!

به بازی این هفته نساجی مقابل گل گهر نگاه کنید؛ نساجی در اولین با حضور دوباره ساکت الهامی با سه گل باخت. او آنقدر از دست شاگردانش ناراحت بود که پرداخت‌ها را موقتاً لغو، خودش و تیم را ۱۰ درصد جریمه و در بازگشت شبانه تیم را در هوای برفی وادار به تمرین کرد!

همه این اتفاقات در پی یک شکست اما ببینید رفتار جان ملکی در همین شکست چطور بود! تیم او دو گل از میزبان عقب بود و احتیاج به حمله و گلزنی داشت اما جان ملکی بدون توجه به شرایط با رفتاری غیر ورزشی تورس را با دو دست هول داد! اتفاقی که شاید هر کجای دنیا می‌افتاد با کارت قرمز مستقیم داور جریمه می‌شد!

البته که داور با او مدارا کرد و تنها یک کارت زرد داد اما سوال اینجاست که چرا این اتفاقات برای این مدافع - که حالا دیگر جوان هم نیست - درس عبرت نمی‌شود؟ چرا جان ملکی کماکان مثل یک بمب ساعتی در زمین عمل می‌کند که هر لحظه ممکن است اخراج و تیمش را ۱۰ نفره کند؟

و سوال مهم‌تر اینکه آیا جان ملکی نمی‌داند با گذشت زمان دیگر هیچ مربی به بازیکنی چون او اعتماد نخواهد کرد؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۶
  • دربی باز IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    بدون شک جانملکی اگر در گذشته جذب استقلال یا تیم بزرگ دیگری شده بود هیچوقت دچار چنین آسیبهایی نمیشد ، بازیکن با استعداد وقتی در جایگاه بالاتری قرار میگیرد مطمئنا روزبه روز بهتر خواهد شد نمونه اش محمد دانشگربود او وقتی به استقلال آمد تا مدتها درست سر بزنگاهها سوتی میداد اما رفته رفته فوتبالش و نگاهش به فوتبال فرق کرد .
  • ماهیگیر IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    دلایلش 1- سهمیه ورود بازیکن خارجی کمه (بازیکنان ایرانی خارج رفته هم خارجی محسوب میشن؟!!!!!!!!) 2- سهمیه بازیکن بزرگسال کم هست 3- مدیران و دلالها باهم رفیقن
  • ع ق QA ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    چرا فکر نمی کنی به دستور ساکت الهاشمی ناسالم ترین مربی فوتبال ایران بوده العامی یکی از مربیان مهره شطرنجی باند آبی فدراسیون در کنار منصوریان دقیقی فکری و عنایتی است و هر سال اینها به دو سه تیم تحمیل میشوند
  • صابری IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    غرور بازی بازیکن رو نابود میکنه اگه در مورد اون دوبار سختگیری میشد چنین اتفاقی نمی افتاد.
  • استقلال بزرگ US ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    دانشگر بیچاره کرده هرجا رفته،،بهتر که از استقلال انداختنش بیرون
  • امیرعلی IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    دقیقا بازیکنان زیادی مقابل تیم پیروزی سوتی عجیب می‌دهند مثلا مجید علیاری با دوب اهن و خطای الکی. یا عدم زدن گل خالی توسط پاکدل به پیروزی زمانی ک در آلومینیوم بود یا سوتی های علیرصا حقیقی مقابل پیروزی و صدها مورد دگ.
    • حمیدرضا IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
      شما دیگه ازاین حرفها نزن که دل سپاهان توهمین بازی آخر ازدست وادادن مهره های سابقتون خونه. وگرنه تیم شما نود دقیقه زیر توپ زد.. یادت میاد حتی یک تیمی مقابل شما عنایتی رو گذاشت دفاع آخر بعد اونم بعداز چند سوتی همون دقایق اول اخراج عمدی شد تا براتون خوش خدمتی کنه؟؟ جناب هوچیگر بی منطق
  • علی رضایی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۰
    واقعا درست گفتید.جانملکی شدیداً مبتدی و بی فکر بازی می‌کنه.حتما و حتماً باید توجیه بشه.واقعا جای تعجبه که این طوری و با خشونت بازی میکنه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی